Vyšiel mi článok v českom filmovom časopise Cinepur č. 84 (2012), Hĺbková sonda do populárneho filmového torrentového trackeru, kde som sa venoval zdieľaniu filmov na vybranom súkromnom filmovom torrentovom serveri. Vzhľadom na to, že Cinepur je na pomedzí odborného a esejistického štýlu, snažil som sa tomu trochu kostrbato prispôsobiť.
Disclaimer: Niektoré časti článku sú v chladnej surovej (nečitateľnej? :) podobe , ktorú som sa chystal skrášliť, ale aj keď som článok poslal pred uzávierkou na pripomienkovanie, bol publikovaný viacmenej tak, ako som ho zaslal. Pridal som zopár ilustračných obrázkov a doplnil odkazy na články, ktoré som sa chystal doplniť počas imaginárnej korekcie (spoznateľné podľa značky [x]).
Disclaimer: Niektoré časti článku sú v chladnej surovej (nečitateľnej? :) podobe , ktorú som sa chystal skrášliť, ale aj keď som článok poslal pred uzávierkou na pripomienkovanie, bol publikovaný viacmenej tak, ako som ho zaslal. Pridal som zopár ilustračných obrázkov a doplnil odkazy na články, ktoré som sa chystal doplniť počas imaginárnej korekcie (spoznateľné podľa značky [x]).
Hĺbková sonda do populárneho
filmového torrentového trackeru
„I found this lovely, lovely bit of
video on a torrent tracker out of somewhere in Eastern Europe“
(Cory Doctorow: Pirate Cinema)
Úvod
„You wouldn't download a kid“[1]
V roku 1984 bolo v súdnom spore Sony v. Universal [x] rozhodnuté, že
vytváranie kópií televízneho vysielania, pre účely neskoršieho pozerania, nie
je porušovaním autorského práva. Rovnako teda nemôžu byť výrobcovia nástrojov,
ktoré umožňujú takúto činnosť ich používateľom, postihovaní za porušovanie
autorského práva. Videokazeta, podobne ako audiokazeta, spôsobila revolúciu
v kopírovaní kultúrnej produkcie pre osobnú potrebu. Kopírovanie pôvodne vyžadovalo
nákladné technológie, ale kazeta ako lacné a dostupné médium, sprístupnila
túto činnosť oveľa širšej skupine ľudí.
Snahy obmedzovať kopírovanie pre osobnú potrebu
neskončili jedným rozsudkom v roku 1984. Napriek tomu, že v roku 1986
výnosy z predaja a požičiavania videokaziet prekonali zisky
z premietania v kinách [x], odpoveďou zo strany kultúrneho priemyslu je legislatívna
lobby a kampane proti kopírovaniu, ktorými sa snažia ochrániť tradičný model
svojho fungovania. Spolu s domestifikáciou počítačov a rýchleho
pripojenia do internetu, v 90tych rokoch 20teho storočia, sa postupne rozvíja
aj komplexný ekosystém formálnych a neformálnych trhov s kultúrnou
produkciou. A práve proti neformálnym trhom, tzv. pirátstvu, sa snažia
zástupcovia kultúrneho priemyslu bojovať na národnej aj medzinárodnej úrovni. Príkladmi
súčasného stavu problematiky v tejto oblasti môžu byť: pokuta pre Alaina
Prevosta 150 € za to, že si jeho žena stiahla z internetu dve skladby od
Rihanny [x]; potenciálny 2-ročný trest za nelegálne sťahovanie a 10-ročný
trest za nelegálne sprístupňovanie pre japonských používateľov internetu [x]; ale
aj legalizácia sťahovania hudby a filmov pre osobnú potrebu
v Portugalsku [x].
Cieľom článku nie je uchopiť túto tému
v celej komplexnosti ekonomických, legálnych, etických,
technologických, kultúrnych súvislostí v historickom vývoji, ale
zamerať sa na jeden konkrétny príklad platformy, ktorá slúži na zdieľanie
filmov na internete v súčasnosti. V stručnom úvode sa venujem zdieľaniu
súborov na internete. Následne prechádzam k prípadovej štúdii
súkromného torrentového trackeru, kde sa zameriavam na analyzovanie zastúpenia
filmov z rôznych kvantitatívnych aspektov, sledovanie miery
participácie používateľov pri pridávaní obsahu a predstavovanie akými
rôznymi spôsobmi sa dá na danej platforme vyhľadávať a objavovať filmy.
V závere sa zamýšľam nad dôsledkami jednoduchej dostupnosti filmov pre
diváka.
Zdieľanie súborov na internete[2]
„What, you download movies you don't
own the rights to?“
V štúdii „Všechny hry, po
kterých toužíte: Neformální systémy distribuce počítačových her v
Československu v 80. a 90. letech 20. století“ [x] Jaroslav Švelch vystihuje
dobovú situáciu v Československu, keď najprv kvôli neexistujúcemu trhu
a neskôr kvôli príliš vysokým cenám, bol prístup k počítačovým hrám
komplikovaný a ľudia si vytvárali alternatívne formy distribúcie. Podobná
situácia bola aj v oblasti filmov a hudby. Na burze pri dostihovej
dráhe v Petržalke sme v 90tych rokoch kúpili skopírovaný film
s Bruceom Leem, ktorý sa formou ani nesnažil predstierať, že je kópia
originálu. A syntezátorová linka z úvodných minút béčkového filmu Karate Tiger
1 (No Retreat, No Surrender) sa mi v detstve počas leta stráveného vo
Vysokých Tatrách vryla do pamäti, pretože to bol jeden z mála dostupných
a zároveň atraktívnych filmov na videokazete.
Aj keď lacné analógové
nosiče otvárajú možnosti neformálnym trhom a prinášajú v Afganistane slávu
filmu Titanic[3],
až s príchodom digitálneho a sieťového prostredia sa znižujú bariéry
kopírovania a distribúcie, vďaka čomu sa rozvinie fenomén zdieľania
súborov. Zdieľanie súborov je ich sprístupňovanie a kopírovanie medzi
používateľmi internetu. Základný rozdiel medzi kopírovaním kaziet
a súborov je v digitálnej povahe súborov – ľahkej oddeliteľnosti
formy od obsahu – čo umožňuje zníženie ceny ich kopírovania a globálnej
distribúcie takmer k nule[4]
a zároveň kvalitatívnu bezstratovosť tohto procesu (zatiaľ čo pri
kopírovaní kaziet dochádzalo k strate kvality pri každej kópii). Okrem
spomenutých faktorov je existencia zdieľania podmienená rôznymi ďalšími ako sú
dostupnosť počítačov, cena za úložný priestor, informačná gramotnosť
používateľov,...
Zdieľanie sa vyvíja spolu s aplikáciami
internetu. Od centralizovaných služieb, kde zdieľanie prebieha prostredníctvom
BBS a FTP serverov, cez newsgroups a IRC kanály až po peer-to-peer
služby ako sú torrentové a DC++ servery a DDL služby ako sú
Rapidshare, Megaupload, či Ulož.to. Táto záplava skratiek slúži na povrchné
zjednodušenie komplexnej histórie zdieľania súborov. To podstatné ostáva
skryté: komplexný ekosystém sprístupňovania kultúrnej produkcie, v ktorého
jadre stoja aktívni používatelia/prispievatelia. Z hľadiska zdrojov obsahu sa sprístupňovaniu
venujú jednotlivci, ktorí ho získavajú napríklad nákupom, ale aj organizované
skupiny, napojené na ľudí pracujúcich v kultúrnom priemysle. Z hľadiska miery
otvorenosti sa zdieľanie odohráva na platformách, ktoré sú uzavretými
komunitami alebo komunitami podmienenými pozvánkou od člena, ale existujú aj
verejne prístupné platformy bez potreby akejkoľvek registrácie. V závislosti od
spôsobu zdieľania môžeme hovoriť o využívaní vlastných zdrojov, keď používateľ
zdieľa súbory priamo zo svojho počítača, ale aj o zdieľaní cez sprostredkujúce
zdroje. Z hľadiska bariér zdieľania by sme mohli hľadať náročnosť rôznych typov
zdieľania – zdieľanie môže znamenať len jednoduché spustenie softvéru, ktorý
umožní ostatným používateľom prístup k adresárom, ale taktiež môže znamenať
vlastnoručnú digitalizáciu ťažko dostupnej kultúrnej produkcie[5].
Zásadným faktorom pre rozširovanie významu
zdieľania je dopyt používateľov internetu po hudbe, filmoch a knihách
v digitálnej podobe. Hudba je prvá oblasť kde sa vo významnej miere
stretáva dopyt s ponukou. Digitalizácia hudby z kompaktných diskov je
časovo najmenej náročná v porovnaní s tradičnými knihami a filmami.
Výstupom sú súbory, ktoré sú prostredníctvom stratovej kompresie zmenšené
natoľko, že je ich prenos internetom dostatočne rýchly. Ďalším aspektom je
príchod prenosných prehrávačov digitálnych formátov, ktoré vyvolávajú dopyt po
hudbe v digitálnej. Práve kvôli týmto aspektom sa oblasť zdieľania hudby
rozvíja najrýchlejšie.
V roku 1999 vznikla služba Napster, ktorá
fungovala na báze prepájania koncových používateľov internetu. Indexuje obsah
vybraných adresárov a umožňuje používateľom navzájom od seba sťahovať
hudbu. Tam, kde pôvodne dopyt po kultúrnej produkcii nasycovali tradičné
inštitúcie ako obchod, či knižnica, postupne vyvstáva neformálny trh
pozostávajúci z nekonečna spojení medzi koncovými používateľmi. Otvorená
infraštruktúra, ktorá umožňuje nielen zdieľanie hudby v podobe súborov,
ale akéhokoľvek obsahu. Zároveň je to verejne dostupná platforma a má teda
oveľa väčší a viditeľnejší dosah ako zdieľanie v tajnostkárskych
uzavretých komunitách.
Celovečerný film zaberá po kompresii štandardne
v SD kvalite 700MB a v HD kvalite 4,7GB. Zdieľanie filmov nadobúda na
význame až keď je cena za úložný priestor dostatočne nízka a rýchlosť
pripojenia k internetu dostatočne vysoká. Keď vynecháme v našich
končinách nie až tak využívané newsgroups, v súčasnosti sú najvýznamnejšie
verejne dostupné platformy zdieľania filmov rôzne webové aplikácie ako
napríklad diskusné fóra a blogy a p2p služby ako napríklad torrentové
servery. Základom torrentových serverov je sprístupňovanie .torrentov,
prostredníctvom ktorých používatelia serveru získavajú obsah a šíria ho
ďalším používateľom. Čo sa týka prístupu, existujú rôzne typy torrentových
serverov: otvorené (ako The Pirate Bay), vyžadujúce registráciu (ako CzTorrent)
a súkromné/privátne, na ktoré sa dá registrovať len po pozvaní členom.
Výhodou súkromných torrentových trackerov je, že sťahovanie z nich je
rýchlejšie a členovia dlhšie poskytujú obsah k stiahnutiu[6].
Prípadová štúdia filmového
torrentového trackeru
„It has more movies that I would like to see
than Netflix has right now“
PFT[7] je
privátny filmový torrentový tracker, ktorý vznikol na jeseň 2008. V súčasnosti
má 24876 registrovaných používateľov a 133979 torrentov[8]. PFT som
vybral pretože je čiastočne reprezentatívny aj k iným serverom, má
dostatočne rozsiahlu a aktívnu používateľskú základňu, veľké množstvo
dostupných filmov, ktoré nie sú žánrovo ani geograficky obmedzené.
A zároveň funguje na systéme Gazelle, ktorý umožňuje komplexnú organizáciu
obsahu, bohaté možnosti vyhľadávať a objavovať obsah a je využívaný
aj na ďalších torrentových trackeroch.
Používatelia, kategórie, miera
aktivity
Počet zaregistrovaných používateľov v rádovo desiatkach tisíc je
reprezentatívne číslo pre privátne filmové trackery[9]. Pri PFT
je to aj reálne číslo – neaktívne kontá sú pravidelne mazané – ktoré odráža stav
aktívnych používateľov, až 88,13% používateľov bolo aktívnych na stránke
v aktuálnom mesiaci.
Miera aktivity používateľov
Výhodou privátnych torrentových trackerov je väčšia aktívnosť používateľov
ako pri verejných trackeroch. Dosahujú to prostredníctvom rôznych mechanizmov,
ktoré zabezpečujú, že používateľ nielen sťahuje súbory, ale ich aj poskytuje
ďalej. PFT má v tejto oblasti dve pravidlá: prvým je ratio – pomer
stiahnutých a nahratých dát musí spĺňať istú mieru, napríklad ak ste
stiahli viac ako 100GB, ratio musí byť 0.60; druhým pravidlom je Hit’n’Run, kde
používateľ musí poskytovať stiahnuté dáta aspoň 48 hodín v 2 týždňoch od
stiahnutia alebo dokým nemá daný torrent ratio 1 (čo znamená, že pomer
stiahnutého a nahratého sa vyrovnal). Ak používateľ poruší pravidlá
dostane varovanie a pri opakovanom porušení je jeho účet zrušený. Na
druhej strane ale systém odmeňuje aktívnych používateľov, ktorí dlhodobo
poskytujú súbory k stiahnutiu alebo nahrávajú torrenty. Aktívni
používatelia postupujú na rebríčku tried – user, member, power user,... – ktoré
im dávajú rôzne výhody.
Na základe týchto tried
a ďalších dostupných štatistických údajov sa dá ukázať aká je na serveri
miera aktivity používateľov. Jedno percento najaktívnejších prispievateľov
vytvorilo viac než polovicu obsahu, 26% používateľov nahralo aspoň jeden
torrent a 74% používateľov nenahralo na server ani jeden torrent. Tým sa
potvrdila tzv. participačná nerovnomernosť[10], ktorá
je typická pre online komunity.
Filmy, obsahová analýza
Na PFT sa nachádza 56981 celovečerných filmov, ktoré tvoria 88,38% obsahu
servera. Zvyšok tvoria krátke filmy (8,31%), koncerty (2,04%), minisérie
(0,67%) a komediálne vystúpenia (0,60%). IMDB[11]
registruje vo svojej databáze 278769 celovečerných filmov
a v roku 2007 jedna z najväčších amerických DVD požičovní,
Netflix, ponúkala 75000 filmov. PFT má teda dostatočný rozsah porovnateľný
s komerčnými službami.
Pestrý obsah servera na
základe žánrov ukazujú najpoužívanejšie tagy, ktoré slúžia na organizáciu
obsahu: drama (25395), comedy (18522), thriller (8878), documentary (8400),
horor (8096), action (7914), romance (7652), short (7583), crime (6497),
animation (5039),...
Z hľadiska chronológie sú najviac dostupné
filmy z prvých desiatich rokov 21. storočia (maximum je pre rok 2009 –
3250 filmov), ale ani v 90tych rokoch neklesá počet filmov dostupných pre
jednotlivé roky pod 700, v 80tych rokoch pod 600, od roku 1964 pod 400
a od roku 1927 pod 100.
Rozloženie filmov podľa roku |
Čo sa týka kvality, 71,52% je dostupných v SD kvalite a zvyšných 28,48%
v rôznych typoch HD kvality – Untouched DVD (10,70%), 720p (9,07%), 1080p
(7,31%), Untouched BluRay (1,25%), 1080i (0,14%).
Najaktívnejšie zdieľané
filmy za celú existenciu servera boli vydané v roku 2012: The Avengers,
The Hunger Games, Moonrise Kingdom, Prometheus, Men in Black III,
a najviac sťahované filmy sú tiež relatívne nové: Inception, Midnight in
Paris, Scott Pilgrim vs. The World, The Hunger Games, The Dark Knight. To
ukazuje fenomén typický pre torrenty, keď najnovšie vydaná kultúrna produkcia
je ľahšie dostupná ako tá staršia. Ale server umožňuje používateľom aj hodnotiť
filmy na škále od 1-100 pričom najúspešnejšie sú dokumenty Planet Earth,
Cosmos, Life, miniséria Band of Brothers, a klasiky ako The Godfather
a The Shawshank Redemption.
Spôsoby prístupu k obsahu
Francúzska štúdia[12]
z roku 2006 ukázala, že služby na zdieľanie filmov umožňujú nielen cielene
vyhľadávať konkrétne filmy, ale aj objavovať zaujímavé neznáme filmy, prípadne
režisérov a hercov. PFT má komplexný systém, ktorý podporuje vyhľadávanie podľa
komplexných požiadaviek a rôzne spôsoby objavovania filmov.
Automatické dopĺňanie mien |
Okrem názvu sa filmy dajú
vyhľadávať podľa roku, režiséra, jazyku, krajiny pôvodu, žánrov a kvality.
Na základe dát prevzatých z IMDB systém automaticky priraďuje
k filmom scenáristov, producentov, skladateľov a hercov – vďaka čomu
sa dá nachádzať na akých ďalších dostupných filmoch sa podieľali.
Používatelia môžu vytvárať tematické kolekcie filmov, napríklad podľa žánru „Film
Noir: Top 25 Neo-Noirs“, účasti na festivale „2011 - Cannes Film Festival -
Palme d'Or Entries“ alebo podľa osobných preferencií „Indian Movies That Won't
Melt Your Brain“. Na stránke je tiež sekcia Top10, kde sa dá pozorovať akýsi
zeitgeist toho, čo je práve populárne. Zobrazujú sa tam najaktívnejšie filmy za
daný deň/týždeň/mesiac... nielen novinky ako „Looper“ alebo „Seeking a Friend
for the End of the World“, ale aj staršie filmy, vzhľadom na to akú tému
(juhoamerická kinematografia, vojnové filmy,...) zvolia správcovia ako
oslobodenú od ratia. Filmy sa dajú objavovať aj sociálne, používatelia si
založili virtuálny filmový klub a synchronizovane pozerajú vybrané filmy,
pričom paralelne s pozeraním film komentujú na IRC kanáli.
Komplexné možnosti vyhľadávania torrentov |
Záver
„None of the files shown here are
actually hosted on this server.“
„Yelling at the screen is the best
part of going to the movies.“ (2
Broke Girls)
V článku pre Scientific American[13] si na
rétorickú otázku: „Koľko z najsťahovanejších filmov roku 2011 sa dá
požičať online?“ odpovedá: „nula.“ Keď sa NBC rozhodlo stiahnuť svoj obsah
z iTunes v decembri 2007, výskumníci[14]
zaznamenali nárast jeho nelegálnej dostupnosti o 11,4%. Jeden z najsťahovanejších
seriálov za minulú sezónu je The Game of Thrones z produkcie HBO. HBO sa
ho bojí licencovať na streamovanie, napríklad cez službu Netflix, aby nestratil
zákazníkov[15].
Podľa Anne Sweeney[16], zástupkyne
spoločnosti Disney, je pirátstvo konkurenčný obchodný model, ktorý si získava
zákazníkov kvalitou, cenou a dostupnosťou a zároveň napĺňa potreby
zákazníkov, ktoré tradičný priemysel dlhodobo ignoroval. Internet otvára
možnosť pre globálny mediálny trh a svojou rýchlosťou a schopnosťou
obchádzať bariéry rozrušuje tradičné distribučné modely. Zastaráva model
časového okna medzi vydaním DVD a oficiálnou dostupnosťou online, prípadne
medzi odvysielaním seriálu a jeho dostupnosťou na streamovanie. Ak
neexistuje oficiálny kanál, používatelia si vytvoria vlastné neformálne kanály,
cez ktoré si sprostredkujú obsah.
Ďalším aspektom je to, že prostredníctvom
zdieľania dosahujú kultúrna produkcia a softvér trhy, na ktorých by
z rôznych dôvodov neboli legitímne kupované. Či už pod vplyvom vysokej
ceny, ktorá nekorešponduje so zárobkami v danej krajine[17],
cenzúry alebo iných foriem nedostupnosti. Socio-kultúrny význam pirátstva
a zdieľania v takomto kontexte ukazuje napríklad štúdia
o neformálnych trhoch s videokazetami v Afrike[18]. Pirátske
videokazety umožňovali „sledovať filmy súčasne s publikom v New Yorku
či Bombayi.“ A podobná potreba byť synchrónny s kultúrou „tam vonku“
poháňa aj čínskych teenagerov za nelegálnymi kópiami práve bežiacich amerických
seriálov[19].
Digitálne médiá menia spôsoby konzumpcie kultúrnej
produkcie: prenosné prehrávače transformujú ako ľudia počúvajú hudbu, elektronická
čítačka uľahčuje čítanie tisícstranovej knihy v električke a k televízii a
kinu pribúda počítač ako ďalšie médium, cez ktoré ľudia môžu sledovať filmy a
seriály. V ankete na jednom filmovom torrentovom trackeri[20] sa 44%
respondentov vyjadrilo, že stiahnuté filmy sleduje na počítači. Ale neznamená
to, že by sledovanie filmov vplyvom nových médií strácalo na sociálnosti. Podľa
holandského výskumu[21] síce
50,6% respondentov preferuje pozerať stiahnuté filmy osamote (rovnomerným
podielom na počítači a televízii), ale 44,3% respondentov preferuje
sledovať filmy v spoločnosti.
Prezentovaný článok mal
cieľ ukázať jednu konkrétnu platformu z komplexného ekosystému zdieľania
filmov na internete. Neformálne kultúrne trhovisko, ktoré zabezpečuje globálne sprístupňovanie
filmov ako súčasných tak aj minulých. Aj keď existujú oficiálne služby, ktoré
sa snažia rozvíjať, musia ale prekonávať bariéry vystavané z predsudkov
a obáv zástupcov kultúrneho priemyslu. Neformálne trhy tieto bariéry
obchádzajú za cenu porušovania autorského práva.
[2] Zdieľanie súborov je rozsiahla téma, ktorej sa tu venujem len zjednodušene
a v krátkosti a vychádzam najmä zo svojej práce: „Zdieľanie kultúrnej
produkcie v sieťovej komunikácii“ z ktorej tu na zopár miestach
používam úryvky. Ako ďalšiu literatúru odporúčam napríklad: Adrian Johns –
„Piracy: The Intellectual Property Wars from Gutenberg to Gates“, Matt Mason –
„The Pirate’s Dilemma: How Youth Culture is Reinventing
Capitalism”, Lawrence Lessig – Free Culture: „How Big Media Uses Technology and the Law to Lock
Down Culture and Control Creativity”.
[3] KLINGER, Barbara. Contraband Cinema: Piracy, Titanic, and Central
Asia. In: Cinema Journal [online]. 49, Number 2, Winter 2010, pp. 106-124 [cit.
2012-10-10]. Dostupné na: http://muse.jhu.edu/journals/cj/summary/v049/49.2.klinger.html
[4] Lacné a dostupné technológie ovplyvňujú nielen reprodukciu a distribúciu,
ale aj produkciu ako takú. Dávajú tak vzniknúť „používateľsky vytváranému
obsahu“, prípadne tzv. „demokratizácii autorstva“.
[6] MEULPOLDER, M. et al. Public and private BitTorrent communities: A
measurement study. In: Proceedings of the 9th international conference on
Peer-to-peer systems [online]. 2010 [cit. 2012-10-10]. Dostupné na: http://static.usenix.org/event/iptps10/tech/full_papers/Meulpolder.pdf
[7] Jeden zo správcov servera požiadal aby nebolo
publikované meno server, budeme preto používať skratku PFT.
[8] Prezentované dáta boli získané 8. októbra 2012.
[9] Aj keď pri vybraných trackeroch špecializovaných na ázijské,
indické, anime a porno filmy sa počet používateľov pohybuje rádovo vyššie,
v stovkách tisíc.
[10] NIELSEN, Jakob. Participation Inequality: Encouraging More Users to
Contribute. In Useit.com [online]. October 2006 [cit. 2012-10-11]. Dostupné na:
http://www.useit.com/alertbox/participation_inequality.html
[12] BOUNIE, David, BOURREAU,
Marc, WAELBROCK, Patrick. Piracy and Demands for Films: Analysis of Piracy
Behavior in French Universities [online]. October 2006 [cit. 2012-10-11]. Dostupné na: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=936049
[13] POGUE, David. How
Hollywood Is Encouraging Piracy. In: Scientific American [online]. 2012-08-21
[cit. 2012-10-11]. Dostupné na: https://www.scientificamerican.com/article.cfm?id=how-hollywood-encouraging-onine-piracy
[14] DANAHER, Brett, et al. Converting Pirates Without Cannibalizing Purchasers:
The Impact of Digital Distribution on Physical Sales and Internet Piracy. In:
Marketing Science [online]. 2010, vol. 29, no. 6 [cit.
2012-10-11]. Dostupné na: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=1381827
[15] LIEDTKE, Michael. Gaps in
Netflix's online library likely to persist. In: Yahoo!
News [online]. 2012-04-09 [cit. 2012-10-11].
[16] KISS, Jemina. @ Mipcom: Piracy Is A Business Model, Says Disney
Co-Chair Anne Sweeney. In: Paid Content [online]. 2006-10-10 [cit. 2012-10-11].
Dostupné na:
http://paidcontent.org/article/mipcom-piracy-is-a-business-model-says-disney-co-chair-anne-sweeney/
[17] KARAGANIS, Joe, ed. Media
piracy in emerging economies [online]. New York: The Social Science Research
Council, 2011 [cit. 2012-10-11]. Dostupné na:
http://piracy.ssrc.org/wp-content/uploads/2011/06/MPEE-PDF-1.0.4.pdf
[18] LARKIN, Brian. Degraded Images, Distorted Sounds: Nigerian Video
and the Infrastructure of Piracy. In: Public Culture [online]. 2004, vol. 16,
no. 2 [cit. 2012-10-11]. Dostupné na:
https://barnard.edu/sites/default/files/inline/degradedimagesdistortedsounds.pdf
[19] SHI, Yu. Product
Placement and Digital Piracy: How Young Chinese Viewers React to the
Unconventional Method of Corporate Cultural Globalization. In: Communication,
Culture & Critique [online]. 2010, volume 3, Issue 3 [cit. 2012-10-11].
Dostupné na: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1753-9137.2010.01079.x/full
[21] JACOBS, Ruud S. et al. Digital
movie piracy: A perspective on downloading behavior through social cognitive
theory. In: Computers in Human Behavior [online]. 2012, volume 28, Issue 3
[cit. 2012-10-11]. Dostupné na:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0747563211002913
Wow! Interesting information!
ReplyDelete