Abstrakt k mojej dizertačnej práci a odkaz na plný text.
Abstract to my dissertation thesis and link to full-text.
Abstract to my dissertation thesis and link to full-text.
CHUDÝ, Andrej.
Zdieľanie kultúrnej produkcie v sieťovej komunikácii [dizertačná práca]. Univerzita
Komenského v Bratislave. Filozofická fakulta. Katedra knižničnej
a informačnej vedy. Školiteľ: doc. PhDr. Pavel Rankov, PhD. Komisia pre
obhajoby: Knižničná a informačná veda. Predseda: prof. PhDr. Soňa
Makulová, PhD. Stupeň odbornej kvalifikácie: PhD. v odbore knižničná
a informačná veda. Bratislava: FiFUK, 2012. 117 s.
Úvod: Vplyvom technologického rozvoja boli na konci 20.
storočia znížené bariéry pre kopírovanie a sprístupňovanie kultúrnej
produkcie. Fenomén zdieľania súborov prináša nový model, akým sa kultúrna
produkcia v spoločnosti šíri, vyžaduje väčšiu participáciu od zúčastnených
strán a zároveň rozrušuje tradičné modely.
Cieľ: Výskum si kládol tri hlavné ciele. Identifikovať,
ktoré verejne dostupné platformy zdieľania súborov sú na Slovensku
najvyužívanejšie. Analyzovať, akým spôsobom prebieha zdieľanie súborov na
vybranej reprezentatívnej platforme. Charakterizovať slovenských používateľov
internetu, ktorí zdieľajú kultúrnu produkciu prostredníctvom vybranej
platformy.
Metodológia: Výskum realizoval ciele v troch častiach
kombináciou kvantitatívnych a kvalitatívnych metód. Prvou metódou bola
prehľadová štúdia stránok súvisiacich so zdieľaním súborov najnavštevovanejších
na Slovensku. Pri danej metóde sme sledovali kvantitatívne parametre ako Alexa
rank, počet návštevníkov podľa Doubleclick Ad Planner (Google) a počet
registrovaných používateľov. Druhou metódou bola prípadová štúdia vybraného
diskusného fóra, pri ktorej sme sledovali a analyzovali kvantitatívne parametre
ako suma príspevkov pre jednotlivé typy obsahu a miera aktivity
používateľov. Treťou metódou bol online dotazník, realizovaný na vzorke 56
aktívnych prispievateľov. Dotazník obsahoval uzavreté i otvorené otázky,
ktoré skúmali používateľský pohľad na problematiku zdieľania súborov.
Výsledky: Prehľadová štúdia odhalila, že najvýznamnejšie
zastúpenie pri zdieľaní súborov majú diskusné fóra v kombinácii so
službami na nahrávanie a sprístupňovanie súborov. Prípadová štúdia
diskusného fóra ukázala, že najviac zastúpený bol filmový typ obsahu (68%)
a 1% najaktívnejších používateľov vytvorilo 57% príspevkov. Dotazník objasnil
rôzne detaily z používateľského kontextu, napríklad: Najmä prebratý obsah
sprístupňovalo 85% respondentov, a 43% respondentov preberalo obsah najmä z p2p
zdrojov. Členstvo v komunite, resp. reciprocitu, považovalo za hlavnú
motiváciu 41% respondentov. Až 75% respondentov si uvedomovalo, že
sprístupňovaním obsahu, ku ktorému nemalo autorské právo, porušovalo autorský zákon,
30% respondentov malo obavu z právneho postihu.
Záver: Práca charakterizuje zdieľanie súborov ako
fenomén, ktorý je naviazaný na spôsoby fungovania participatívnych nových
médií. Zdieľanie znižuje bariéry v prístupe ku kultúrnej produkcii
a pôsobí ako konkurenčná služba ostatným spôsobom jej distribúcie.
Kľúčové slová: autorské právo, elektronická komunikácia,
internet, kultúrna produkcia, pirátstvo, zdieľanie súborov.
Sharing of cultural production in the network communication
Introduction: Due to the technological progress in the late 20th century, the
barriers to accessing and copying of cultural production have been reduced. The
phenomenon of file sharing is a new model of cultural production distribution
that requires a greater participation of users and also disrupts the
traditional models.
Objective: The research had three main objectives. To identify the most used
publicly available file-sharing platforms in Slovakia. To analyze the process
of file-sharing on the selected platform. To characterize the Slovak Internet
users who share cultural production through the selected platform.
Methodology: The research approached these objectives in three parts combining both
quantitative and qualitative methods. The first method was the overview study
of the most visited sites from Slovakia associated with file-sharing. By the
use of this method, we have recorded quantitative parameters such as Alexa
rank, number of visitors by Doubleclick Ad Planner (Google) and the number of
registered users. The second method was the case study of a selected discussion
forum, where we studied and analyzed the quantitative parameters such as the total
amount of submissions for each type of content and the level of user activity.
The third method was the online questionnaire, conducted on a sample of 56
active contributors. The questionnaire contained closed and open questions,
through which we investigated the user perspective on the issue of file
sharing.
Results: The overview study revealed that the most important platforms of file
sharing in Slovakia were discussion forums combined with services for uploading
and accessing files. The case study of discussion forum has shown that the most
represented type of content belonged to film category (68%) and 1% of the most
active users have created 57% of the total submissions. The questionnaire
explained the various details from the user perspective, for example: 85% of
respondents re-uploaded content obtained from the other Internet sources. The
main sources of the content on the Internet were torrent trackers (43%
respondents). 41% of respondents reported their main motivation for uploading
files to be the membership in the community and reciprocity. 75% of the
respondents have been aware that by uploading content to which they did not
have copyright, they committed copyright infringement. 30% of respondents had a
fear of legal prosecution.
Conclusions: The thesis characterizes the file-sharing as a phenomenon that is tied
with the functions of participatory new media. File-sharing reduces the
barriers to access the cultural production and acts as a competitive service to
other modes of distribution.
Keywords: cultural production, copyright, electronic communication, file-sharing,
Internet, piracy.
No comments:
Post a Comment